Σύγκρουση τρένων

Εισαγγελική έρευνα για την παραλίγο σύγκρουση τραίνων

Νέα μετωπική σύγκρουση στις ράγες αποφεύχθηκε κυριολεκτικά στο παρά πέντε το πρωί της Παρασκευής, έξω από την Αθήνα. Παρέμβαση εισαγγελέα για τα αίτια της παρ’ ολίγον σύγκρουσης τρένων κοντά στο σταθμό των Αγίων Αναργύρων. Η Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας ζήτησε διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για να αποσαφηνιστούν τα αίτια της παραλίγο σύγκρουσης, που έφερε στις μνήμες όλων το δυστύχημα των Τεμπών.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, αμαξοστοιχία από τον Σταθμό Αθηνών με προορισμό το αεροδρόμιο ξεκίνησε νωρίς το πρωί όταν ταυτόχρονα δόθηκε εντολή από τον Σταθμάρχη στον ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών) σε άλλη αμαξοστοιχία να ξεκινήσει με κατεύθυνση την Αθήνα, προερχόμενη από το Κιάτο.

«Η τηλεδιοίκηση του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών άφησε και τους δύο συρμούς να κινηθούν σε αντίθετη κατεύθυνση με ταχύτητα 60 χλμ. την ώρα, αλλά σε μονή γραμμή, ουσιαστικά σε πορεία σύγκρουσης. Συγκεκριμένα, ενώ ο πρώτος, ο 1210 είχε αναγγείλει το δρομολόγιο, είχε λάβει την έγκριση και σινιάλο από τη σταθμάρχη της Αθήνας και κινούνταν προς Αγίους Αναργύρους, αντιλήφθηκε από τις συνομιλίες ότι ο δεύτερος, ο 1307 ο οποίος ερχόταν από το Κιάτο προς την Αθήνα λάμβανε εκείνη την ώρα αντίστοιχη εντολή να ξεκινήσει», όπως μεταδίδει στο «Έθνος» ο Δημήτρης Κουτσιαύτης, ένας εκ των δύο μηχανοδηγών, ο οποίος είναι και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ).

«Είδα το χάρο με τα μάτια μου, έτρεμα»

Το χρονολόγιο του περιστατικού, το οποίο λίγο έλειψε να καταλήξει σε νέα τραγωδία, όπως το περιγράφει ο Δημήτρης Κουτσιαύτης, ο οποίος οδηγούσε τη 1210 έχει ως εξής:

«Στις 9.14 βρισκόμουν με την 1210 σε δρομολόγιο από τον Πειραιά προς το αεροδρόμιο. Μόλις έφτασα στην Αθήνα με ολιγόλεπτη καθυστέρηση περίπου 7 με 8 λεπτών, μου δόθηκαν τα απαραίτητα έγγραφα και συγκεκριμένα το 1001. Βγήκα έξω να ελέγξω αν υπάρχει κάποιος τελευταίος επιβάτης, ο οποίος δεν έχει προλάβει να επιβιβαστεί και αμέσως μόλις μου έδωσε η σταθμάρχης του σταθμού Λαρίσης το σινιάλο, έκανα αναγγελία και αποχώρησα. Στην αναγγελία ανέφερα ότι η 1210 από την Αθήνα και σε μόνη γραμμή προς Αγίους Αναργύρους. Βρισκόμουν σε κίνηση με τη δρομολογιακή ταχύτητα».

«Τη στιγμή εκείνη και ενώ είχε ξεκινήσει και βρισκόταν στη λεγόμενη μηχανογραφική διάβαση άκουσε τη συνομιλία του μηχανοδηγού του δεύτερου συρμού με την τηλεδιοίκηση του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ): «Ακούω τον συνάδελφο να λέει από Αγίους Αναργύρους η 1307 τι περιμένει; Κανείς δεν του απαντά. Αντιλήφθηκα ότι κάτι δεν πάει καλά. Κάποια στιγμή λέει το ΣΚΑ η 1307 μόνη γραμμή προς Αθήνα. Ουσιαστικά τον έστελνε πάνω μας», λέει ο κ. Κουτσιαύτης.

Όπως περιγράφει ο ίδιος έκανε πλήρη πέδη εκείνη τη στιγμή και όχι ακαριαία προκειμένου να μην τρομοκρατήσει τους επιβάτες, καθώς το τρένο ήταν σχεδόν γεμάτο, αλλά ήταν σε ετοιμότητα να προβεί και σε ακαριαία πέδη: «Αν έβλεπα τα χειρότερα, ήμουν έτοιμος να κάνω ακαριαία πέδη και να κινηθώ προς τα πίσω». Αμέσως μόλις προχώρησε σε πλήρη πέδη και αφού είχε ολοκληρωθεί η συνομιλία του άλλου συρμού με το ΣΚΑ μέσω του ασύρματου VHF, ειδοποίησε τον δεύτερο μηχανοδηγό. Του είπε πως ο ίδιος έχει φύγει από Αθήνα και έχει βγάλει και αναγγελία. Τα δύο τρένα σταμάτησαν και η σύγκρουση αποφεύχθηκε κυριολεκτικά στο παρά πέντε.

«Είδα το χάρο με τα μάτια μουέτρεμα, ζήτησαν αντικατάσταση. Σταματήσαμε σε απόσταση 700 – 800 μ. μεταξύ μας. Αν δεν είχα ακούσει την αναγγελία ή αν είχαμε φύγει λίγο αργότερα από την Αθήνα, τι θα γινόταν;», λέει στο «Έθνος».

Ο ΟΣΕ παραδέχεται το λάθος του σταθμάρχη

Σύμφωνα με το «Έθνος», από την πλευρά του ο ΟΣΕ, παραδέχεται το λάθος του σταθμάρχη τηλεδιοίκησης στον ΣΚΑ, ο οποίος έχει ήδη τεθεί σε διαθεσιμότητα και θα περάσει από Πειθαρχικό, αλλά επιμένει ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για παραλίγο μετωπική σύγκρουση. «Εφαρμόστηκαν οι δικλείδες ασφαλείαςήταν λάθος του σταθμάρχη του ΣΚΑ που άφησε να φύγει το ένα από τα δύο τρένα, ενώ δεν έπρεπε, ωστόσο μίλησαν και από το VHF και από το GSM-R. Το άκουσε και ο σταθμάρχης των Αθηνών που επικοινώνησε με το ΣΚΑ και πήρε το τρένο και σταμάτησε», αναφέρουν πηγές του Οργανισμού. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όταν δόθηκε εντολή να σταματήσει το τρένο μέσα στον σταθμό των Αγίων Αναργύρων, οι δύο συρμοί είχαν απόσταση περίπου 3 χλμ. μεταξύ τους. Ωστόσο, τα τρένα κατάφεραν να σταματήσουν μετά τη σχετική εντολή στα 500 μέτρα μεταξύ τους.

Όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, η διοίκηση του ΟΣΕ έδωσε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών, έθεσε σε αργία τον σταθμάρχη του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή εκκίνησης, συνέλεξε τα δεδομένα των ηχητικών καταγραφών – και ζήτησε την απολογία του σταθμάρχη του ΣΚΑ που ενεπλάκη στο περιστατικό καθώς και η αναφορά του σταθμάρχη Αθηνών που αντελήφθη το συμβάν, παρέπεμψε στο Πειθαρχικό του ΟΣΕ τον εμπλεκόμενο σταθμάρχη του ΣΚΑ και ενημέρωσε τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το περιστατικό

Ανακοίνωση για το περιστατικό εξέδωσε και η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, στρέφοντας παράλληλα τα βέλη της κατά του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταιϊκούρα και τονίζοντας ότι «στο σημείο που έγινε το συμβαν δεν λειτουργούν η τηλεδιοικηση, το Etcs και τα φωτοσηματα».

Η σχετική ανακοίνωση έχει ως εξής:

Σήμερα το πρωί, 13/9 , οι αμαξοστοιχιες 1210 και 1307 παρολίγον να συγκρουστούν μετωπικα, μεταξύ Αθηνας και Αγίων Αναργυρων καθώς κινούνταν σε μόνη γραμμή, με αντίθετη κατεύθυνση, κατόπιν εντολών που έλαβαν από τους εκατέρωθεν σταθμούς. Η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγος της 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα 2 τρένα όταν ο μηχανοδηγος της 1307 προχώρησε σε εκφώνηση της διέλευσης του από το σταθμό των Αγίων Αναργυρων .

Σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πραγματικά ,και όχι κατ’ επίφαση, σοβαρό περιστατικό, που αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγων που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ενημερώσουμε ότι ο μηχανοδηγος της 1210 , που αντιλήφθηκε το λάθος και απέτρεψε τη σύγκρουση είναι ο Πρόεδρος του Σωματείου μας , ο οποίος πριν λίγους μήνες δέχθηκε προσωπική επίθεση , από το Υπουργειο Μεταφορών και Υποδομών, με σχετική ανακοίνωση που ανέφερε χαρακτηριστικά, με αφορμή τότε παραβίαση ερυθρού σηματοδοτη : “το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών”.

Αναμένουμε την ανακοίνωση των ΟΣΕ , Hellenic train και ιδιαίτερα την δήλωση του αρμόδιου Υπουργού, υπενθυμίζοντας ότι στο σημείο που έγινε το συμβαν δεν λειτουργούν η τηλεδιοικηση, το Etcs και τα φωτοσηματα.