Σήμερα 26/2/2025 οι καθηγητές του ΑΠΘ, ανακοίνωσαν νέες πληροφορίες για την εύφλεκτη ύλη που προκάλεσε την ανάφλεξη, μετά την μετωπική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.
Μιλώντας σε επιστημονική ημερίδα στην Πολυτεχνική σχολή του ΑΠΘ, οι καθηγητές απέδωσαν το φονικό fireball που προκλήθηκε στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, σε μείγμα υδρογονανθράκων, αποκλείοντας έτσι τη θεωρία για τα έλαια σιλικόνης.
Στην ημερίδα, που παρατέθηκαν οι έρευνες επιστημόνων (κάποιοι από αυτούς είναι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων), δόθηκε μία επιστημονικά τεκμηριωμένη εικόνα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Ο χημικός, μηχανικός, ειδικός πραγματογνώμονας, Αχιλλέας Μιχόπουλος, που εκπροσωπεί κάποιες από τις οικογένειες των θυμάτων, αποδίδει την πυρόσφαιρα σε μείγμα υδρογονανθράκων με ξυλόλιο, αναφέρει το thesstoday.
«Είναι απαραίτητες οι γνώσεις χημικού μηχανικού για να δώσει κανείς απαντήσεις για το φαινόμενο της πυρόσφαιρας, άκουγα στη δημόσια σφαίρα πράγματα που δε συνάδουν με αυτά που μας λέει η επιστήμη. Θεώρησα χρέος μου να συμμετάσχω με κάποιον τρόπο», είπε.
Αναλύοντας τις συνθήκες που προκαλούν το φαινόμενο της πυρόσφαιρας (fireball) είπε ότι ένα μέρος του υγρού αεριοποιείται και αναφλέγεται όταν υπάρχει σπινθήρας και ένα μεγάλο μέρος του καταλήγει στο έδαφος και καίγεται.
«Το ίδιο συνέβη και στα Τέμπη. Στο έδαφος έπεσε μεγάλο ποσοστό υγρού, ένα μέρος απορροφήθηκε από το πορώδες έδαφος και ένα ποσοστό έπεσε στο πρανές, στο σημείο που ήταν τα βαγόνια».
Ο ίδιος, απέκλεισε κατηγορηματικά το σενάριο ότι η έκρηξη προκλήθηκε από τα έλαια σιλικόνης.
«Για να αναφλέγουν πρέπει να πιάσουν θερμοκρασία, Είναι σχεδιασμένα για να μην αναφλέγονται. Δεν υπάρχουν ίχνη έκθεσης των μηχανών σε έντονη φωτιά και δεν υπάρχουν κατάλοιπα καύσης των ελαίων», εξήγησε.
Από την πλευρά του, ο Ειδικός Σύμβουλος Ασφαλείας σε Θέματα Περιβάλλοντος και Ποιότητας, Νικόλαος Κάρναβος, μίλησε για το πόρισμα της Ηellenic Τrain σύμφωνα με το οποίο «η έκρηξη και η φωτιά στα Τέμπη ήταν μια άτυχης σύμπτωση», χαρακτηρίζοντας το ως τη μεγαλύτερη ομολογία για ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα.
Στην παρουσίασή του, έδειξε ότι αυτό που κάηκε ήταν ένα μείγμα ξυλολίου με βενζόλιο και χλωριωμένους υδρογονάνθρακες.
Βάσει της έρευνας του, οι μετρήσεις του Χημείου του Κράτους δόθηκαν χωρίς πιστοποιητικά κι επομένως δεν μπορούν να θεωρηθούν πλήρως αξιόπιστες, ενώ κατά τη δική του μέτρηση, η περιεκτικότητα του ξυλολίου ήταν πολύ υψηλότερη από την πρώτη εκτίμηση.
Ο Νίκος Πασσάς τώρα, δικηγόρος και καθηγητής Εγκληματολογίας, έκανε λόγο για ένα προδιαγεγραμμένο έγκλημα με παραλείψεις από την πρώτη στιγμή της τραγωδίας αλλά και μια μεθοδευμένη συγκάλυψη.
«Οι εργαζόμενοι με επιστολές, αγγελίες και εξώδικα συνέχεια προειδοποιούσαν. Η τελευταία προειδοποίηση από ΡΑΣ ήταν 4 μέρες πριν τη σύγκρουση των τρένων. Υπήρχε γνώση για παράνομα και αδήλωτα φορτία τρένων, τι έχει γίνει για όλα αυτά; Οι ευθύνες είναι πολλαπλές, μετά τη σύγκρουση η ανταπόκριση των αρχών εξαιρετικά ανεπαρκής. (…) Απουσία τοξικολογικών εξετάσεων, πετάχθηκαν στολές πυροσβεστών… Η ανάφλεξη και η πυρκαγιά που δεν εξηγούνται με τα έλαια σιλικόνης. Αν υπήρχε η παραμικρή πιθανότητα γι’ αυτό, η Siemens και οι αρμόδιες αρχές θα είχαν σταματήσει τα τρένα από παντού! Δε θα αναφερθώ ούτε στα εγκλήματα συγκάλυψης, ούτε στην απαράδεκτη στοχοποίηση οικογενειών», είπε.