Στην τελική ευθεία βρίσκεται το σχέδιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) για την αναδιάρθρωση και τον περιορισμό της διδακτέας ύλης, το οποίο πρόκειται να εφαρμοστεί από το σχολικό έτος 2025-26. Οι αλλαγές θα αφορούν όλες τις τάξεις του Δημοτικού και του Γυμνασίου, με τη μείωση της ύλης να φτάνει έως και 30% σε ορισμένα γνωστικά αντικείμενα.
Όπως δήλωσε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ) ο πρόεδρος του ΙΕΠ, Σπύρος Δουκάκης, το σχέδιο βρίσκεται στο τελικό στάδιο επανελέγχου πριν υποβληθεί η τελική εισήγηση στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.
Βασικοί και προαιρετικοί στόχοι για ευελιξία στη διδασκαλία
Η κεντρική φιλοσοφία του σχεδίου δεν είναι μια απλή αφαίρεση κεφαλαίων, αλλά μια ουσιαστική αναδιοργάνωση των μαθησιακών στόχων. Συγκεκριμένα, προτείνεται η ύλη κάθε μαθήματος να διαχωριστεί σε δύο κατηγορίες:
- Βασικοί – Υποχρεωτικοί Στόχοι: Περιλαμβάνουν τις θεμελιώδεις γνώσεις και δεξιότητες που πρέπει να κατακτήσουν όλοι οι μαθητές.
- Πρόσθετοι – Προαιρετικοί Στόχοι: Παρέχουν στον εκπαιδευτικό την αυτονομία να επιλέξει πρόσθετο υλικό, προσαρμόζοντας τη διδασκαλία του στα ενδιαφέροντα, το επίπεδο και τις ανάγκες της τάξης του.
«Έτσι, εξασφαλίζεται πολύτιμος διδακτικός χρόνος, ενισχύεται η παιδαγωγική ευελιξία και ενδυναμώνεται ο ρόλος του εκπαιδευτικού, ώστε να υποστηρίζει μια πιο στοχευμένη και ουσιαστική διδασκαλία», τόνισε ο κ. Δουκάκης.
Εκτός αλλαγών το Λύκειο
Από τον εξορθολογισμό της ύλης εξαιρούνται οι τάξεις του Λυκείου. Ο λόγος είναι η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, η οποία απαιτεί μια κοινή και σταθερή εξεταστέα ύλη. Ως εκ τούτου, η διδακτέα ύλη στο Λύκειο παραμένει ως έχει.
Ο πρόεδρος του ΙΕΠ διευκρίνισε, επίσης, ότι ακόμη και σε Δημοτικό και Γυμνάσιο, η μείωση δεν θα είναι οριζόντια. «Σε κάποια μαθήματα δεν θα υπάρξουν αλλαγές», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Σε αρμονία με το πολλαπλό βιβλίο
Η πρωτοβουλία αυτή απαντά σε ένα διαχρονικό αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για περισσότερο χρόνο, ο οποίος θα επιτρέπει την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των μαθητών.
Παράλληλα, ο νέος σχεδιασμός της ύλης θα είναι πλήρως εναρμονισμένος με την εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και την επικείμενη εισαγωγή του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου, που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το σχολικό έτος 2026-27.